Metoda Krakowska® to terapia neurobiologiczna stymulująca wszystkie funkcje poznawcze dziecka. Podstawowym jej założeniem jest naśladowanie kolejnych etapów rozwoju dzieci zdrowych w celu ustalenia programu ćwiczeń dla dzieci z zaburzeniami genetycznymi i rozwojowymi.
Terapia prowadzona według Metody Krakowskiej® obejmuje następujące elementy:
- terapię słuchową w oparciu o program „Słucham i uczę się mówić”,
- stymulację naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych oraz Manualnego Torowania Głosek,
- terapię funkcji wzrokowych,
- Symultaniczno-Sekwencyjną Naukę Czytania®,
- budowanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez prowadzenie Dziennika Wydarzeń,
- diagnozę dominacji stronnej, umożliwiającej wybór dominującej ręki,
- stymulację zabawy,
- stymulację funkcji lewej półkuli mózgu,
- terapię zachowań społecznych,
- stymulację funkcji motorycznych i manualnych,
- stymulację przetwarzania bodźców smakowych, zapachowych i dotykowych,
- stymulację pamięci,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego,
- ćwiczenia myślenia przez analogię.
Stosowanie wszystkich wymienionych wyżej elementów terapii daje pełny sukces w osiągnięciu przez dziecko kolejnych etapów rozwoju wszystkich funkcji poznawczych.
Metoda Krakowska® szczególnie polecana jest dzieciom:
- z zespołem Aspergera,
- z zespołem Downa,
- z alalią,
- afazją dziecięcą,
- zagrożonym autyzmem,
- z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- z niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy,
- zagrożonym dysleksją,
- z porażeniem mózgowym.