Integracja Sensoryczna to sposób porządkowania przez mózg informacji, odbieranych przez zmysły. Pozwala człowiekowi na celowe działanie, właściwe reakcje organizmu, umożliwia również selekcję informacji i odwołuje się do wcześniejszych doświadczeń. Dzieci z zaburzoną integracją sensoryczną nie potrafią prawidłowo przetwarzać bodźców ze świata zewnętrznego, które docierają do nich za pośrednictwem zmysłów i reagują na nie strachem lub agresją. Czasami wycofują się do własnego świata, by uniknąć nieprzyjemnych doznań, czasami reagują nadpobudliwością ruchową, ponieważ nie nadarzają z przetwarzaniem napływających informacji. Prawidłowa integracja zmysłów – czyli odbieranie, przesyłanie, przetwarzanie czy interpretowanie – jest niezbędne do utrzymania odpowiedniego stanu pobudzenia, koncentracji uwagi, zdobywania nowych umiejętności ruchowych oraz utrzymywania prawidłowego napięcia mięśniowego (np. siedzenie w ławce, chodzenie).

Terapia Procesów Integracji Sensorycznej polega na dostarczaniu dziecku kontrolowanej ilości wrażeń z różnych zmysłów, na które jego układ nerwowy ma największe zapotrzebowanie. Ćwiczenia są tak dobrane, aby dziecko miało poczucie sprawczości i budowało pozytywne poczucie własnej wartości. Dziecko, podczas kontrolowanej zabawy, uczy się jak porządkować i organizować różnorodne bodźce, docierające do niego za pośrednictwem różnych zmysłów. Do takich zabaw może na przykład zaliczać się huśtanie w hamaku, jazda na deskorolce, zabawy różnymi fakturami, kolorami, zapachami czy też manipulowanie w masach plastycznych.

Zalecana w przypadku trudności w zakresie:

  • Umiejętności ruchowych (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi);
  • Problemów emocjonalnych (nadmierna wrażliwość, nerwowość, kłopoty z koncentracją uwagi);
  • Opóźnionego rozwoju mowy;
  • Opanowywania umiejętności szkolnych (problemy dysleksji, dysgrafii, dysortografii, kłopoty z zapamiętywaniem i motywacją do uczenia się);
  • Nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD);
  • Nadwrażliwości lub zbyt małej wrażliwości na różne bodźce sensoryczne;
  • Nadwrażliwości na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna)
  • oraz w odniesieniu do dzieci z: Autyzmem, Zespołem Aspergera, Zespołem kruchego chromosomu X, Niepełnosprawnością intelektualną, Mózgowym Porażeniem Dziecięcym, Zespołem Downa, Innymi sprzężonymi zaburzeniami oraz wcześniaków.

Rejestracja Wizyt w Senso

Zapraszamy do kontaktu z nami!